tisdag 11 mars 2014

Rekordtidig vårsådd och humlelösa krokus

I helgen sådde jag sallat och spenat i en pallkrage - utan varmbänk! Vågat! ;-) Jag har bäddat in dem i fiberduk och ställt ett pallkrageväxthus uppepå. Om vädret fortsätter såhär, tio plusgrader och sol på dagarna, så har jag färdiga babyleafblad om tre-fyra veckor. Om det blir minusgrader nästa vecka blir det mer spännande. Jag har en termometer så att jag kan mäta hur mycket själva pallkrageväxthuset håller värmen. Sedan funderar jag på att experimentera med en jordvärmekabel jag har. Bara lägga den löst i växthuset om det blir kallt. Håller sig temperaturen ett par grader över nollan, så blir det snart skörd. 


Dubbla snödroppar 'Flore pleno' brukar vara på gång att slå ut så här års. Nu har de snart blommat över.


Krokus av minst tre sorters tidighet, blommar alla samtidigt i år. Men var är humlorna?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar