onsdag 2 april 2014

Omskolning av sådder - här skolar jag om tomatplantor

Omskolning betyder att du ger dina frösådda plantor mer utrymme och mer näringsrik jord än de såddes i. Här skolar jag om tomatplantor. Jag sår dem 5 stycken i "tärningsfemmamönster" i en 8-cm kruka. Liiite näringsrik jord i nedersta tredjedelen, sedan luftig såjord överst.
När tomatplantorna fått sina "karaktärsblad" så att man ser att de är tomater och inget annat, är det dags.
Skolar du om tidigare än så, när de har bara groddblad/hjärtblad, har roten inte utvecklats tillräckligt, och de dör ofta. De är svårare att hantera också, som yttipyttisar.
Håll till på en bricka/tidning. Ta av krukan, släpp jordklumpen på underlaget. Faller den inte isär, så låt den falla en gång till. På bilden nedan, tar jag sedan ett löst grepp om de vänstra plantorna och ett om de högra. Så drar jag försiktigt, och de delar sig i två högar.

 

Sedan gör jag det en gång till. Det är nu du är lycklig över att du köpte den där finfördelade såjorden. Här ligger nu alla fem plantorna och väntar, alla med sina egna rötter intakta.

Jag plockar fram fem stycken krukor, jag använder gärna 9x9cm till tomater, och bottnar dem med lite jord.
Jag använder ofta Hasselfors U-jord eller P-jord. I år har jag Rölundas rosjord, och blandar den med kokosfiber. Det växer så det knakar! Du vill alltså ha en jord med näring OCH struktur, inte bara torv.
Det finns dem som använder mjölkpaket osv - du kan använda nästan vad som helst bara det är rengjort och har hål i botten där överflödigt vatten kan rinna ut. Totalvolym för mina 9x9x9-krukor är 0,73 liter jord, så att du kan jämföra med kärl du tänkt plantera i. Det räcker ett tag, och är lagom för omskolning av plantor av denna storlek. För mindre plantor, t ex petunia, blir det för stort. Där kan 5-6 cm vara lagom diameter.

Nu tar jag en planta löst mellan två fingrar. Den som inte klarar det kan hålla i ett blad. Du får absolut inte klämma åt hårt runt stjälken, då är det adjöss med plantan. Jag håller den så, på den höjd jag vill att den hamnar i krukan, medans jag fyller på jord med andra handen.



Så här ser det ut när alla krukorna är fyllda. Tomater och chili kan planteras ner djupt i krukan, så att nedersta bladparet är precis ovan jord. De får då extra rötter längs med stammen. Glöm inte att märka varje kruka med sortnamn. När en tomat är underbart god i sommar vill du ha koll på vilken det var.



De högsta plantorna får en stödpinne redan nu, så att de inte växer snett. Det är billiga grillpinnar i trä, 100 för 10:- från mataffären. Jag gör en lös ögla mellan två bladpar av plastklädd ståltråd/uppbindningstråd för att hålla plantan upprätt mot pinnen. Tomatens stjälk kommer hux flux att vara tjock som en penna, och då gäller det att inget sitter åt och stryper vatten och näringstillförsel. Nu vattnar du igenom krukan ordentligt, så att plantans rötter får kontakt med den nya jorden. Sedan vattnar du inte igen förrän jorden börjar kännas torr. Ställ krukorna ljust, men skydda mot stark sol de första dagarna. Det gör du lätt genom att tejpa ett A4-papper på fönstret där plantorna står.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar