onsdag 29 april 2015

Gratis mat i trädgård och natur - pesto på löktrav

Innan vän av ordning skriker högt och säger att det bara får vara ditten och datten i en pesto, så säger jag att detta ser ut som pesto, används som pesto och är jättegott till pasta och på grillade smörgåsar mm - och du får kalla det vad du vill. Nedan benämns det pesto ;-)

Jag har i åratal rensat bort min löktrav i trädgården. Först hamnade den på komposten. Sedan, när jag läste att den var ätlig, fick hönsen den. Nu plockar jag den girigt åt mig själv. Löktrav har en mild vitlökssmak, som ramslök light ungefär. Den är lätt att känna igen. Första året är det en decimeterhög planta, med nästan hjärtformade blad. Det är dessa som är smakrikast, som man vill använda att laga mat på. Andra året kommer en hög stängel med nässelliknande blad och vita blommor. Sedan sätter plantan frö och dör.

Pesto på Löktrav a la Jenny
50 g (lite mindre än ett luftigt litermått) löktravsblad
50 g pumpakärnor
20 g riven parmesanost
30 g kallpressad rapsolja
Ett par nypor havssalt
OM man vill, extra kryddor:
10 blad basilika
2 stjälkar vitlöksblast, eller 5-6 ramslöksblad

Plocka och skölj löktravsbladen. Ta fram din matberedare eller mixer. Krossa pumpakärnorna till smul i mixern. Blanda i de andra ingredienserna, kör mixern igen så allt blandas. Tillsätt vitlöksblasten och basilikan och kör igen.
Koka pasta, häll av vattnet, blanda med en stor klick pesto i kastrullen. Riv över parmesanost. Servera :-)

Blir det pesto över kan den förvaras i burk i kylskåp. Packa ner peston med sked i botten av burken och häll ett lock av rapsolja över, innan du sätter på det riktiga locket. Då håller den längre.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar