tisdag 27 maj 2014

Pollinering av tomater - så funkar det

Tomater är lättsamma att "hjälpa på traven" med pollinering, du behöver inte utrusta dig med en liten pensel och leka humla ;-)


Tomatblomman pollinerar sig själv, men behöver skakas till för att pollenet skall hamna rätt. Professionella tomatodlare installerar humlebon i sina växthus, då humlornas vibrationer mot blommorna när de söker pollen ger perfekt pollinering. Pollenet behöver alltså inte flyttas från en blomma till en annan.

Riktigt dedikerade hobbyodlare använder eltandborste i växthuset, för att fejka humlevibrationer.
Binder du upp dina tomatplantor med snöre så är det lätt att ruska till snöret någon gång varje dag när tomatplantorna blommar, så blir alla blommor omskakade samtidigt.

Odlar du dina tomater utomhus finns massor av insekter (och vinden!)som hjälper dig, så där behöver du inte tänka på det. Dålig fruktsättning utomhus kan istället bero på vädret. Temperaturer under 10 grader eller över 35 kan göra att fruktsättningen uteblir.

Här ovan är blommorna till en körsbärstomat eller vanlig normalstor tomat. Nedan är blomman till en stor bifftomat. Du ser att den är mycket kraftigare redan som blomma!

4 kommentarer:

  1. Då vet jag att pensel är onödigt, får väl ta eltandborsten istället. Funderade nämligen på varför det är så få av mina tomatblommor som faktiskt blir tomater...

    SvaraRadera
  2. Tack, nu vet jag hur jag ska göra då mina plantor står i ett odlingstält!

    SvaraRadera
  3. Tack, nu vet jag hur jag ska göra då mina plantor står i ett odlingstält!

    SvaraRadera