tisdag 13 maj 2014

Så trädgårdsgodis i godislådor

Har ni missat frösåddsgurun Ulla Hasselmarks kanonmetod för att så perenner ute? Du börjar med att prata med din lokala godisaffär eller matvaruaffär med stor försäljning av godis. Be dem att lägga undan en hög med genomskinliga godislådor åt dig, nästa gång de fyller på godis. De är stapelbara, så de tar mindre plats än man tror. Jag kunde lätt bära hem 20 i en stor, blå Ikeakasse. Skölj ur dem, så socker & salt försvinner. Sedan gör du hål i lock och botten. Antingen kontrollerat med borrmaskin eller syl. Eller så tar du en kökskniv och hackar lite. Plasten kan spricka om du använder kniv, men det är mest en estetisk fråga. Jag har gjort fyra hål i vardera lock och botten. Bottna lådan med planteringsjord/blomjord eller annan näringsrik jord. Fyll sedan på med såjord. Så dina frön, täck dem enligt såråden med såjord, vermiculit, perlit eller akvariesand. Sedan vattnar du, märker sådden och sätter på locket. Ställ lådorna i skuggan ute, någonstans där de inte kan bli stående i en pöl med vatten. Sedan tittar du till dem när våren kommer, ifall de behöver vattnas.

Jag har sått olika sådder som behöver kylbehandlas, stratifieras för att gro. Jag ställde ut dem 1/2, och 1/5 var det redan liv i 8 lådor av 10. Vill man vara på den säkra sidan skall fröerna ut redan till jul. Lådorna håller fukten mycket bra pga locket, och behöver inte vattnas så ofta. Genom hålen i locket kommer det in lite regn, och genom hålen i botten dräneras överskottsvatten ut.

Nu ska jag tålmodigt vänta tills mina sådder är stora nog att skolas om i sommar. Tar det väldigt lång tid kan man näringsvattna lite försiktigt, för att få fart på dem.
Godislådorna borde kunna användas även för att förodla t ex sallat, kål och sommarblommor.
Tack Ulla Hasselmark för tipset!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar