fredag 6 februari 2015

Omskolning av frösådda chiliplantor - mer livsutrymme helt enkelt

Omskolning är ett krångligt ord. Det man gör är att man ger de frösådda små plantorna mer livsutrymme, och mer näringsrik jord än de grott i. Tricket är att göra detta vid rätt tillfälle. Skolar man om dem för tidigt, så kanske inte rötterna är kraftiga nog att tåla störningen. Är man en van odlare kan man dock komma undan med det mesta. Men deppa inte ihop över det. Övning ger färdighet, och är man ovan kan man läsa sig till vad som funkar. Här till exempel.
Plantorna på bilden ovan är INTE omskolningsbara om du frågar mig. Man måste vara superförsiktig både vid själva omskolningen, och när det gäller vattningen efteråt för att inte råka döda sina små telningar.
För mig var denna kruka på bilden ovan på gränsen till omskolningsbart förra veckan. De två minsta plantorna var lite för taniga, så jag skulle fått sätta dem i mindre krukor och passa noggrannare med vattningen. Så jag väntade en vecka, och så här mycket har hänt på sju dagar! Se bilden nedan.
Plantorna har fått minst två riktiga bladpar, de har börjat skugga varandra i krukan, de är kraftiga och fina. Rötterna tittar ut ur ett av hålen i botten på såkrukan.
Håll till på en bricka/tidning. Ta av krukan, släpp jordklumpen på underlaget. Faller den inte isär, så låt den falla en gång till. 
Har du tur delar sig klumpen redan nu i minst två delar, Annars släpper du den igen. Sedan tar jag ett löst grepp om de vänstra plantorna och ett om de högra. Så drar jag försiktigt, och de delar sig i två högar. Sedan gör jag det en gång till. Det är nu du är lycklig över att du köpte den där finfördelade såjorden. Här ligger nu alla fem plantorna och väntar, alla med sina egna rötter intakta. Man ska inte slita, mera - övertyga - plantorna om att de ska dela på sig.

Sedan tar du och letar bland dina nya eller väldiskade krukor efter några som ser 
lagom stora ut för rötterna. 9x9x9-cm-krukor blir det ofta för mig. En mindre planta kan få en tidningspapperskruka. Totalvolym för mina 9x9x9-krukor är 0,73 liter jord, så att du kan jämföra med de kärl du tänkt plantera i. 
Chiliplantor kan du sätta ner djupare i jorden vid omskolning, ända till första bladparet om du vill.
Nu tar jag en planta löst mellan två fingrar. Den som inte klarar det kan hålla i ett blad. Du får absolut inte klämma åt hårt runt stjälken, då är det adjöss med plantan. Jag håller den så, på den höjd jag vill att den hamnar i krukan, medans jag fyller på jord med andra handen.

Jord, ja... Ifjol och i år använder jag Rölundas rosjord, och blandar den med kokosfiber. Lite perlite eller lecakulor slinker också i. Det växer så det knakar! Tidigare år har jag använt Hasselfors U-jord eller P-jord, men de har blivit så himla dyra. Du vill alltså ha en jord med näring OCH struktur, inte bara torv. Den ska hålla fukten bra, men samtidigt dränera bra. Strukturen är viktigare än näringsvärdet, då du kan tillsätta näring när du vattnar.


Så här fint blir det när det är klart. Nu saknas bara etikett, och en liten stödpinne om man tycker det ser ut att behövas. Jag har strött lite vermiculit på ytan för att försvåra för sorgmyggor och vattenflugor att lägga ägg, och för att hålla en jämnare fuktighet hos plantan. 
Om ca två veckor är det dags att börja näringsvattna. Sedan kikar jag regelbundet på krukans rötter, när de fyller ut denna kruka, bedömer plantans storlek och tillväxt, och planterar om den igen, till en mycket större kruka. Nästa kruka kommer att vara på ca 3 liter.
Under tiden får chiliplantan stå ljust under lysrör eller lågengerilampor. När de inte ryms längre flyttar de till mina soligaste söderfönster, och sedan vidare ut i växthuset eller på altanen när 
vädret tillåter.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar