fredag 27 februari 2015

Så här sår jag tomater

Nu tar vi det från grunden. Alla är nybörjare någon gång. Är du nöjd med dina tomatskördar så klicka vidare, annars börjar vi från början.
1. Tidpunkt för sådd. Jag har tjuvstartat med en sort idag, 27/2, för att kunna ta bilder till detta inlägg. Annars sår jag mina tomater 5-25 mars varje år. Jag har ett växthus jag kan värma upp med värmefläkt på skarvsladd från huset, dit tomatplantorna kan flytta i månadsskiftet april/maj, annars hade jag nog sått tidigast sista veckan i mars. OM du sköter dina tomatplantor rätt, blir de jättestora på två månader. Så här stora. Det är inte helt lätt att rymmas med dem inomhus då, om man har fler än ett par stycken.

Unga tomatplantor dör av frost och kan skadas om termometern går under 8 grader. Här i Huddinge kan man räkna med att kunna sätta ut tomater utomhus för säsongen 6 juni, utan att behöva kunna lyfta in dem igen om nattemperaturen dippar.

2. Så, nu börjar vi så! :-)


Tag en ren kruka, avklippt mjölkpaket, cremefraichebytta, tidningspapperskrukor eller något annat du gillar att använda. Det viktiga är att det finns dräneringshål, så att överskottsfukt kan rinna ut och att den är ren. Lägg lite näringsrik jord i botten. Jag använder gärna Rölundas rosjord eller Hasselfors U-jord/P-jord. Detta ger ett näringsmagasin till dina frösådder, som gör att du inte behöver skola om plantorna förrän de är redo för det storleksmässigt. Eller du råkar ha tid att göra det ;-)
Krukan på bilden är 8x8cm bred och 6 cm hög.

Nu fyller du upp krukan med såjord. Se till att ytan är hyfsat platt så behöver inte fröerna gro olika snabbt för att de hamnat olika djupt i alla fall. Jag tycker att Rölundas såjord har funkat bra flera år nu. Bra struktur och inga oväntade frånfällen bland sådderna. Såjorden ska ha en luftig och lätt struktur, och inte innehålla så mycket näring, då det kan vara groningshämmande för vissa frön.

Ovanpå jorden lägger du ut dina tomatfrön. Jag sår tomatfrö i ett "tärningsfemmamönster". Då får varje planta lagom med livsutrymme innan omskolningen. Det är också lätt att se vilka krukor alla fröer grott klart i. Sår du i en pluggbox eller i mindre krukor sår du ETT frö i varje cell.

Sedan sätter du snabbt som sjutton en etikett i krukan! Man har alltid kortare minne än man tror, och det är så praktiskt att veta vad man sått var. Jag använder plastetiketter som jag skriver på med en jättebra märkpenna. Jag hittar flera år gamla etiketter i komposten ibland, fullt läsbara fortfarande. Här finns pennan och etiketterna att köpa.


Jag täcker gärna frösådderna med vermiculit. Det håller fukten bra. Men de kan även täckas tunt med såjord. 2-5 mm är lämpligt. Sedan ställer jag krukorna i ett plasttråg, godisburk eller liknande, och häller på ett par cm vatten på botten i plastburken. Jag sprayar ytan ordentligt med en vanlig, billig sprayflaska med vatten. Jag har sått så ytligt så jag vill bli säker på att fröet och omgivande jord & vermiculit blir ordentligt fuktiga. Nu låter du krukorna stå och dra åt sig ordentligt med vatten ett tag. Sedan lyfter du upp dem och ställer dem i ett plastväxthus med genomskinligt lock, en godisburk med genomskinligt lock och gjorda lufthål eller på en bricka, och täcker krukorna med gladpackplast eller en genomskinlig plastpåse som du klippt lufthål i.


Så här blöt och tung skall krukan aldrig vara mer! Detta är grundvattningen vid sådd.
Ställ sålådan ljust och varmt. Temperaturen bör hålla 20-23 grader för optimal groning. Kolla till dina sådder varje dag. Har du dem täckta med plast så räcker det oftast att dusha dem med sprayflaskan. Har du missat att vattna och krukan känns mycket lätt när du lyfter den, kan du även fylla på vatten på fatet/brickan/i sålådan, så får den suga upp vatten därifrån. Har du gjort som jag skriver ovan, ska nu tomatfröerna gro på 5-14 dagar. Nästa steg är att skola om de små tomatplantorna, att ge dem varsin kruka. Här hittar du en beskrivning om hur & när du gör detta.

Börjar det bli trångt av sådder i fönstren? Här beskriver jag hur du kan göra en ljushylla.


2 kommentarer:

  1. Vilken bra och informativ genomgång av frösådd av tomater! Jag håller verkligen med om att det är bättre att vänta en vecka extra här uppe i Mälardalen, det stressas så lätt på från södra delarna av landet som inte har samma nattemperaturer som oss under våren... Själv kommer jag börja så bifftomaterna till växthuset nästa vecka, men väntar minst en vecka till med småväxta busktomater! Tack för din kommentar hos mig! Bamsekram! :) /MIa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du gillade den! :-) Jo, det är många gånger värre att så för tidigt och låta planten "stå och stampa" än nån vecka senare. De hinner ikapp med ljuset.
      Kram
      /Jenny

      Radera