måndag 3 juni 2013

I maskrosornas tid

Maskrosornas tid... de blommar så vackert! Barnen tar in dem i stora buketter, bin och humlor njuter av de matrika blommorna och hönsen hoppar högt av glädje när de får smaska maskrosblad. Grannen jagar sina maskrosor med en hängivenhet som är nästan skrämmande. Men han ska inte använda dem till något. De får bara. INTE. FINNAS.
Jag surfade recept och hittade några på maskrosmarmelad. Man skulle pilla ut alla kronblad, och låta dem dra i hetvatten tillsammans med lime tills det svalnat. När det svalnat smakade det ...bara lime. Det kanske stått för kort tid? Tänkte jag, och ställde tillbringaren i kylen över natten. Silade av maskrosorna och smakade igen. Fortfarande bara citrus. I detta stadie skulle man koka vätskan med syltsocker, men jag hällde ut den igen. Det känns ju inte som någon idé att göra en maskrosmarmelad som inte smakar av blommor! Detta blir bara en förtäckt citrusmarmelad. Vilken besvikelse!
Jag har provat att så rosa maskrosor och rödbladiga maskrosor. Den förstnämnda är vacker, den andra ...intressant! Bägge mindre härdiga och mindre spridningsvilliga än de gula - tyvärr. Men de är lättsådda och blommar samma sommar. Taraxum pseudoroseum och taraxum rubrifolium. Jag har frön till dem i webshopen ibland: www.fron-och-sant.se. Sök på maskros.



1 kommentar:

  1. Du är rolig du! :) OM det fanns en med de röda bladen och den rosa blomman kanske jag skulle bli frestad med? :) Bra artikel i DN i lördags! Måste skriva något för alla verkar ha missat att det är ett förordningsförslag som blir direkt gällande i medlemsländerna när det antas, ingen införlivning behövs ju då! Ha det gott! :) Mia

    SvaraRadera